Luokkahuoneet

Tarkastuslistaa käytetään muistilistana kuntotutkimusta suoritettaessa.

Tarkastuslista on ohjeellinen ja tarkastuksen laajuus päätetään tapauskohtaisesti. Tarkastuslista ei takaa, että kaikki tarvittavat seikat tulevat tarkastettua. Tutkimuksen tekijän on oltava valppaana havaitakseen joskus vaikeasti paikallistettavat vaurion aiheuttajat, joita ei kokeneellekaan tutkijalle ole aiemmissa kohteissa tullut eteen.

Kohde:
Tekijä:
Pvm:

kyllä ei huom.
1.

Onko havaittavissa erityistä hajua?

(Tunkkainen, pistävä, home, tupakka, ruoka, hajuste, kemikaali, pakokaasu, viemäri tai joku muu.)

o o
2.

Onko tilassa epäpuhtauslähteitä?

(Runsaasti kasveja, paljon pölyä kerääviä materiaaleja (esim. kokolattiamatto, avohyllyt), yleinen epäsiisteys ja pölyisyys, pinnoittamattomia akustiikkalevyjä, tms.)

o o
3. Onko tuuletusikkunoita / -luukkuja? o o
4. Ovatko ikkunat huurteessa? o o
5. Onko näkyviä kosteusvaurioita? o o
6. Onko tilassa melua tai kantautuuko sitä muualta? o o
7. Onko tilassa painovoimainen tai koneellinen poistoilmanvaihto, vai koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto? o o
8. Onko korvausilmareitit järjestetty painovoimaisen ja koneellinen poistoilmanvaihdon tapauksessa? o o
9. Ovatko korvausilmaventtiilit / tuloilmaelimet puhtaat ja auki? o o
10. Ovatko poistoilmaelimet puhtaat? o o
11. Ovatko tulo- ja poistoilmaventtiilien/-elimien ilmanvirtaussuunnat oikeat? o o
12. Aiheuttaako korvaus- / tuloilmajärjestelmä vetoa? o o
13. Ovatko lämmitysputket, patterit, patteriventtiilit, vesikalusteet ja viemärit hyväkuntoisia? o o
14. Onko pintakosteudentunnistimella havaittavissa kosteutta, esim. vesipisteen kohdalla? o o

Lähde: Jokiranta, K. et al. Sisäilmasto- ja kosteustekninen kuntotutkimus kouluille ja päiväkodeille. Sisäilmayhdistys raportti 12. Helsinki 1999. 96 s.