26.1.2016

CE-merkintä ja EU-säännökset LVI-suunnittelussa

Toivotamme teidät tervetulleeksi CE-merkintä ja EU-säännökset LVI-suunnittelussa -seminaariin keskiviikkona 27.1.2016 klo 12.30–16.00. Tilaisuus pidetään Euroopan Unionin tiedotuskeskuksessa (Eurooppasali, Malminkatu 16, Helsinki). Tilaisuuden järjestää FINVAC yhteistyössä SuLVIn ja VSF:n kanssa.

Seminaarin tavoitteena on selkeyttää LVI-tuotteisiin liittyviä EU-vaatimuksia ja ‑merkintöjä sekä niiden valvontaa. Seminaarissa käsitellään Rakennustuoteasetuksia, tuotteisiin liittyviä CE-merkintöjä ja niiden perustana olevia harmonisoituja CEN-standardeja ja suoritustasoilmoituksia, Ekosuunnitteludirektiivin perusteella annettuja määräyksiä ja energiamerkintöjä. Näiden tuotevaatimusten siirtäminen viranomaissäännöksiin, toteuttamiseen ja valvontaan ovat keskeisiä myös LVI-suunnittelun ja urakoinnin kannalta. Seminaarissa kuullaan myös, miten esimerkkiyritykset ovat ottaneet huomioon EU-säännökset toiminnassaan.

Seminaari on suunnattu ensisijaisesti LVI-suunnittelijoille, mutta sopii myös LVI‑urakoitsijoille sekä laitevalmistajille ja maahantuojille.

Päivän puheenjohtaja Mikko Äyräväinen, Insinööritoimisto Äyräväinen Oy

12.30 Ilmoittautuminen ja kahvitarjoilu

13.00 Avaus

Olli Seppänen, hallituksen puheenjohtaja, FINVAC

Rakennustuotteita koskevien EU-säännösten toimeenpano Suomessa ja tuotteiden kelpoisuuden osoittaminen
Rakennusneuvos Teppo Lehtinen, ympäristöministeriö

Ekosuunnitteludirektiivin perusteella annetut määräykset ja merkinnät
Mika Kapanen, Technetium Consulting Oy

Rakennustuotedirektiivin/-asetuksen perusteella annetut määräykset ja harmonisoidut standardit, CE-merkintä ja suoritustasoilmoitus
Antti Koponen, Rakennusteollisuus RT

14.30 Kahvitauko

Rakennustuotteiden markkinavalvonta Suomessa
Paula Porkola, Tukes

Vaatimusten toteutumisen osoittaminen tyyppihyväksynnällä ja muilla kansallisilla ja paikallisilla menettelyillä
Mikko Nyman, VTT Expert Services Oy

Tuotteiden kelpoisuuden osoittaminen ja EU-säännösten huomioonottaminen valmistuksessa ja myynnissä, Case NIBE
Jussi Kummu, NIBE Energy Systems Oy

Loppukeskustelu ja johtopäätökset

16.30 Tilaisuus päättyy

Seminaariin ilmoittautuminen tästä »
Tilaisuus on maksuton, mutta ilmoittautuminen on pakollinen.
Paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittauduthan pian.

Tervetuloa mukaan,
Professori Olli Seppänen / FINVAC